January 18, 2009

Pagi Hari Itu... Tenang..

Kalau ditanya sekarang jam berapa? Aku akan jawab sudah jam 5.20 Pagi bertarikhkan 17 Januari 2009.

Jika kamu tanya apa yang Aku lakukan sekarang jawabnya mudah sahaja duduk di atas kerusi di tepi jendela hanya menanti matahari terbit itupun jikalau Aku tidak mengantuk dan ingin terus tidur.


Aku penat sangat tapi tadi sebelum pulang masih lagi melepak di warung mamak bersama teman-teman diskusi berdiskusi bermacam-macam dan segala jenis hal, ketawa sehingga pagi, mata ini penat tapi di tahan hanya kerana ingin bergembira.


Itulah kehidupanku jika boleh tidak ingin Aku menangis, hanya ingin ketawa dan bergembira. Hehehehe… Tapi apakah itu mungkin… Tinggalkan Hal ini… Embun pagi ni sudah mulai turun sejuk sekali, badan sudah rasa sengal-sengal.

Aku ingin lihat matahari naik.. Eh, Aku dengar ayam berkokok. Aku di tingkat 12 boleh dengar ayam berkokok. Gembira dan rasa lucu suasana desa masih wujud di Bandar. Tapi apa akan daya bunyi ayam itu hanya untuk seketika selepas ditutupi oleh bunyi-bunyi berat dari kenderaan-kenderaan besi.


Azan subuh sedang menunggu masa untuk berlabuh di cuping telinga manusia-manusia yang sedang tidur supaya bangun dan lakukan tanggungjawab mereka. Aku juga diingatkan untuk tidak melepaskan tanggungjawabku. Aku sudah mengantuk. Tidak dapat Aku langsaikan tanggungjawabku. Aku ingin tidur. Adakah azan subuh akan mengejut Aku untuk bangun semula. Mungkin tipis untuk Aku bangun. Kadang-kala sengaja Aku tinggalkan tanggungjawab Aku di waktu pagi meskipun Aku terjaga.

Ada motor di bawah tapi sebentar sahaja Aku dapat melihat ia sudah berlalu pergi. Kereta juga sama. Semua juga sama. Hari yang gelap ini juga akan pergi kerana hari yang cerah itu menunggu peluang untuk sinari semula. Ayam berkokok lagi. Aku masih dengar Cuma ia jelas dan tidak jelas adakalanya kokokan ayam itu jadi kuat. Kalau di kampung pasti bunyinya seolah-olah di sebelah telinga. Hehehehehe… Seronok juga jika pulang ke kampung sekali-sekala.

Kampung Aku ada dua jika ikut sebelah Abah di Kelantan dan jika ikut sebelah Mama di Sarawak. Jika ikut Aku kampungku di Negeri Sembilan kerana Aku dilahirkan oleh Mama di situ. Aku segan untuk menyebut ini tapi Aku sayang Mama. Aku juga sayang Abah. Rindu untuk pulang ke Negeri Sembilan dan rindu sangat untuk berjumpa mereka tapi Aku ada satu perangai pelik iaitu tidak suka dipaksa untuk pulang ke kampung atau rumah. Aku lebih suka jika Aku sendiri yang mahu pulang. Tapi, jika mahu tunggu Aku pulang gila lambat.


Kereta dah banyak atas jalan raya, Aku dekat tingkat 12 dah bosan dengar bunyi bising. Aku mahu tidur. Selamat tinggal semua. Aku mahu tidur. Kamu juga tidur ya. Tidur dengan nyenyak dan eh, pak cik bas dah memulakan tugasnya. Tapi, takpe Aku masih mahu tidur. Tidur dulu ya. Jumpa lagi nanti. Daaaaaaaaaa….

No comments: