January 19, 2009

Aku & Tika Dulu

Beberapa ketika dulu Aku membawa diri Aku untuk berfikir sangat tinggi seperti orang lain walhal pada saat dan tika itu Aku punya pemikiran yang sangat rendah, tidak tinggi pendidikannya dan berlagak seperti tahu tentang segala-galanya. Aku mulai memandang rendah hidup Aku dan Aku membuat penaakulan sendiri dan bertanya.

“Sampai bila Aku mahu memperbodohkan diri sendiri.”

Ehmmmm… Aku sering tersenyum bila mengenang masa lalu. Aku terlalu hipokrit dengan diri sendiri sehingga ke hari ini tapi tidaklah seteruk dahulu. Dan kini Aku masih lagi tersenyum.

“Aku berani mengatakan Aku hipokrit sebab manusia mana yang tak pernah hipokrit dengan diri sendiri.”

Aku cuba pertingkatkan pemikiran Aku dengan sedikit membaca (Aku tidak suka membaca sebenarnya) dan menonton kehidupan yang berjalan dalam hari-hari Aku juga melalui perbincangan dengan teman-teman rapat.

Aku dahulu ingin sangat menjadi yang terbaik sedangkan ia terbalik. Aku tercorot barangkali. Tapi kalau ditanya pada Aku hari ini…

“Masihkah Kau yang terbaik?”

Aku akan menjawab.

“Tidak, Aku si corot yang ingin melakukan sesuatu itu dengan lebih baik. Aku yakin Aku mampu lakukannya.”

Itu yang Aku belajar dari dunia yang makin dewasa ditelan hari. Usia Aku juga makin meningkat. Aku perlukan perubahan dan ia harus bermula dari dalam diri Aku. Aku tidak merasakan diri Aku ini pelik sebab Aku tahu masih ramai mereka yang pelik di luar sana yang punya 1001 macam karakter.

Kata-kata akhir dari Aku :

“Jangan terlalu mementingkan orang lain sehingga lupa kepentingan diri sendiri, Jangan terlalu pentingkan kepentingan diri sendiri sehingga melupakan kepentingan orang lain.”

“Bukan kita sahaja yang wujud dalam dunia ini, masih ramai yang ada di sisi kita.”


Sekian sahaja untuk kali ini, Aku mahu ke jendela dan menonton anak-anak yang terserlah keriangannya sedang bermain di taman. Hehehehehehehe…

No comments: