September 18, 2008

Apabila Tulisan Itu Mulai Bosan

Apabila seramai mungkin yang membaca penulisan Aku dari hari ke sehari. Adakah punya peningkatan di situ atau penulisan aku hanya biasa? Aku tak banyak membaca. Jadi penulisan Aku tidaklah semahal dan bergaya intelektualnya hanya biasa saja. Aku menulis menggunakan bahasa sehari-hari yang mungkin murah dan tiada nilai intelek tapi tidak salah bukan Aku mahu menulis. Menulis melalui pengamatan cahaya yang menghasilkan imej di mata dan terus di analisa oleh otak untuk Aku faham apa yang terjadi di sekeliling Aku. Seronok sebenarnya apabila Aku menulis tetapi Aku bukan penulis. Satu medium yang Aku guna untuk ketengahkan apa saja yang Aku mahukan dan ingin Aku suarakan. Kalau penulisan Aku ini tiada lenggok gaya bahasa yang cukup indah seperti saat Aku belajar sastera masa tingkatan 5 dahulu Aku minta maaf banyak-banyak mungkin bahasa kreatif ini tidak pula Aku aplikasikan di dalam penulisan Aku. Penulisan itu sebenarnya harus ditulis mengenai apa yang kita tahu dan boleh diceritakan secara bebas. Kalau kita tidak tahu dan menyibukkan dengan teori yang kita tidak faham. Kita akan terikat dan tulisan kita akhirnya tidak bermaya dengan kata lain kita tidak tahu langsung kita tulis mengenai apa. Dan "Apabila Tulisan Itu Mulai Bosan", Aku mengkaji segala yang pernah Aku tulis dan akhirnya Aku faham mengapa? Lalu Aku tersenyum sendiri. Manusia tidak pernah puas dengan pencapaiannya sehingga sanggup menggapai sesuatu yang tak tercapai dek akal yang mana terlalu tinggi dari tahap pemikirannya sekarang dan ingin pergi jauh tanpa pengisian. Lalu Aku tersenyum lagi. Kurang bijak dalam penyusunan serta pengisian. Ungkapan paling sesuai. Apa ya? Mungkin BxDxH.

p/s : Jika kita mulai menulis. Menulislah mengikut kemampuan. Biarlah orang nak kutuk tahap pemikiran kita janji tidak kita berlagak pandai.

1 comment:

ceri masam said...

"Jika kita mulai menulis. Menulislah mengikut kemampuan. Biarlah orang nak kutuk tahap pemikiran kita janji tidak kita berlagak pandai."

setuju ya amat!

:)