November 3, 2008

Kehidupan "Sejernih Air Mata"

“Hari-hari dalam kehidupan ini sejernih air mata gembira yang ingin mengungkai segala rahsia yang sangat pedih dan sakit.”

Hari malam itu membawa kepada perbincangan yang adakalanya sangat gopoh untuk bercerita mengenai sesuatu tetapi melihat perkara-perkara yang selama ini tak di sangka dan ada sedikit pendidikan di situ walaupun itu hanya satu selingan ketika berjumpa.

Dan pada hari-hari yang lain pasti Aku atau korang akan bercerita mengenai pengalaman, kehidupan, perasaan, permasalahan dan rasa hairan juga tentang segalanya yang selari di hati dan hidup kita. Manusia selalu berfikir sangat waras tatkala memberi pandangan atau nasihat tetapi manusia juga tidak dapat melakukan segala apa yang pernah dikatakan dengan sempurna.

Manusia memang terkenal dengan sikap alpa tetapi tidaklah semua walaupun begitu semua manusia pasti akan terlupa kerana hidup ini bukan sempurna dan kita bukannya mulia. Ada kesilapan yang pernah kita lakukan.

Hari ini mungkin kita berada tinggi di atas awan esok sayap mungkin patah dan kita terkulai jatuh tersungkur lalu baru mencuba untuk sujud dan mencium bumi sedangkan selama ini tidak pernah sedikitpun kita berpijak pada paksi yang betul dengan seluruh rasa syukur. Peringatan buat Aku juga.

Aku manusia yang jahil tentang kehidupan dan sekarang menulis tentang apa yang Aku rasa dalam hidup. Aku sendiri rasa janggal. Layak ke Aku untuk bercerita mengenai kehidupan sedangkan hidup Aku sendiri tidak terurus. Persetan semua hal mengenai layak atau tidak layak.

Adakah manusia yang tidak layak tidak boleh menyatakan pandangannya mengenai kehidupan?

Adakah manusia yang dikatakan layak itu kehidupannya cukup sempurna?

Adakah manusia yang dikatakan layak itu adalah terlalu mulia?

Ehmmmm… Bukan mereka yang akan melayakkan Aku di neraka ataupun syurga. Aku tak pernah isi borang dengan mereka-mereka ini. Adakah Aku masih boleh menyebut mereka layak untuk menghakimi segala apa yang Aku buat. Pergi mampus. Lagipun, diorang tu bukan siapa-siapa.

Mereka tu sama je macam Aku.. Satu kata “ Manusia”. Aku pun manusia, jadi janganlah terlalu sibuk-menyibuk untuk menghakimi apa yang mereka lakukan. Mungkin mereka yang lain itu lakukan perkara yang salah, cukuplah sekadar menasihati dan memberi sedikit tunjuk ajar dan bukannya menghakimi sehingga kita lupa diri. Lupa siapa sebenarnya kita?

Sampai sini sahaja dahulu. Lagipun Aku dah tak tahu nak tulis apa-apa. Kepala otak Aku tengah ‘hang’ maklumlah Aku bukannya membaca buku sangat jadi tak boleh nak perah otak untuk menulis (takut stress plak nanti) dan Aku pun malas nak mereka-reka cerita tulis yang bukan-bukan yang Aku sendiri tak tahu. Pemikiran Aku sampai sini sahaja. Aku harap dapatlah Aku berkongsi sedikit pandangan Aku dengan mereka yang sentiasa anggap diri mereka sangat mulia dan sempurna sehingga tiada cacat cela yang selalu hakim-hakim orang tu (kepada mereka yang terasa pedasnya cili merah itu dan bodoh sombong berlagak nak mampus).

Dan aku berharap benar apa yang Aku tulis ini menjadi satu peringatan bersejarah buat Aku dan mereka yang sentiasa ingin belajar mengenai apa itu kehidupan. Bermulalah dimana-mana sahaja untuk melihat kehidupan yang sebenarnya lebih sakit. Mata ini tidak akan dapat menahan melihatnya.

3 comments:

heelsaiztiga said...

Bukan mereka yang akan melayakkan Aku di neraka ataupun syurga.

setuju (:

Anonymous said...

ya benar kisah hidup ini memang tidak pernah sempurna sekalipun kamu layak atau sebaliknya.

BesaqKichik said...

terima kasih atas pandangannya..